لوازم جانبینرم افزار

بررسی گوشی شیائومی ۱۲؛ کوچک اما سریع و قدرتمند

شیائومی ۱۲ در میان گوشی‌های موبایل امروزی که حداقل ۶٫۴ اینچی هستند، با اندازه‌ی ۶٫۲ یکی از کوچک‌ترین گوشی‌های موجود در بازار محسوب می‌شود؛ اما با این حال بسیار سریع، قدرتمند و پر از قابلیت‌های خوب و جذاب است. در این مطلب به بررسی شیائومی ۱۲ می‌پردازیم تا ببینیم آیا این گوشی در برابر رقبا ارزش خرید بیشتری دارد یا خیر. همچنین با نزدیک شدن به عرضه‌ی سری شیائومی ۱۳، بررسی این گوشی می‌تواند به ما درک درستی از این بابت بدهد که آیا بهتر است منتظر گوشی‌های جدید بمانیم یا به سراغ محصول موجود کنونی برویم.

شیائومی در دسامبر سال ۲۰۲۱، یعنی دقیقا ۱ سال قبل از گوشی‌های سری شیائومی ۱۲ رونمایی کرد. این گوشی‌ها در دو مدل استاندارد و پرو راهی بازار شدند اما بعدها مدل‌های مختلفی هم به آن‌ها اضافه شد و اکنون گوشی‌های متعددی از این سری را شاهد هستیم. شیائومی ۱۲ به عنوان پرچم‌دار از این سری، قابلیت‌های کمتری از مدل پرو دارد اما با این حال آنقدر قدرتمند و مجهز هست که بتواند نیاز کاربران را در بخش‌های مختلف به راحتی مدیریت کند. در این مطلب به بررسی این گوشی خواهیم پرداخت.

خرید شیائومی ۱۲ از دیجی‌کالا


بررسی شیائومی ۱۲


نام گوشی شیائومی ۱۲
ابعاد و وزن ۸٫۲ × ۶۹٫۹ × ۱۵۲٫۷ میلی‌متر / ۱۷۹ گرم
مشخصات نمایشگر AMOLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و بیشینه‌ی روشنایی ۹۰۰ نیت – ۶٫۲۸ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۱۹ پیکسل بر هر اینچ و وضوح ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ – دارای پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس
کیفیت ساخت فریم از جنس آلومینیوم – پنل پشتی از جنس شیشه
سیستم‌عامل و پردازنده اندروید ۱۲ – MIUI 13 / اسنپدراگون ۸ نسل ۱
ترکیب حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۸، ۲۵۶/۶، ۲۵۶/۱۲ گیگابایت از نوع UFS 3.1
دوربین‌ها دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی و تله‌ماکرو ۵ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
کیفیت فیلم‌برداری دوربین اصلی ۸K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه – ۴K با سرعت ۶۰/۳۰ فریم بر ثانیه – ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه – دوربین سلفی ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه
باتری و شارژر ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت – ۶۷ واتی

جعبه‌گشایی شیائومی ۱۲

شیائومی ۱۲ برخلاف بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار بازار یک جعبه‌ی نسبتا بزرگ دارد که درون آن در کنار یک شارژر سریع ۶۷ واتی و کابل USB-A به USB-C، یک قاب محافظ شفاف هم وجود دارد که شما را تا مدت‌ها از پرداخت هزینه‌ی اضافی برای خرید قاب هم بی‌نیاز می‌کند. این در حالی است که برخی از پرچم‌داران نظیر نمایندگان اپل و سامسونگ نه تنها قاب محافظی به همراه ندارند بلکه خبری از شارژر هم درون جعبه‌ی آن‌ها نیست، بنابراین در بخش بسته‌بندی و متعلقات درون جعبه، این گوشی امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ را دریافت می‌کند.

مطالب مرتبط
بررسی سامسونگ گلکسی اس۲۳ و اس۲۳ اولترا

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی ۱۲ همانطور که گفته شده، یک گوشی نسبتا کوچک است که همین موضوع سبب شده وقتی آن را در دست می‌گیرید، سهولت قرارگیری در دست و ارگونومی عالی آن شما را شگفت‌زده کند. گوشی خیلی راحت درون یک دست قرار می‌گیرد و کار کردن با آن در حالت یک دستی هم مشکل‌ساز نیست. گوشه‌های گوشی هم کمی انحنا دارند که همین موضوع سبب می‌شود وقتی آن را روی کف دست می‌گذارید، فشار و در نتیجه درد زیادی به دست شما وارد نشود.

پنل جلوی نمایشگر از شیشه گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود در حالی که پنل پشتی از جنس گوریلا گلس ۵ و فریم هم از جنس آلومینیوم است. در نتیجه کیفیت ساخت آن بسیار بالاست و شما با در دست داشتن آن اصلا حس بی‌کیفیت بودن را دریافت نمی‌کنید. هرچند استاندارد مقاومتی خاصی در جدول مشخصات فنی آن ثبت نشده و این یعنی باید تمام تلاش خود را در راستای حفاظت از گوشی انجام دهید. با تمام این تفاسیر گوشی فقط ۱۷۹ گرم وزن دارد که در دسته‌ی محصولات با وزن مناسب قرار می‌گیرد و اصلا مشکلی حین انجام کار حتی در طولانی مدت هم برایتان به وجود نمی‌آورد.

روی فریم سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و کنترل صدا، روی فریم بالایی آن هم فرستنده‌ی مادون قرمز و بلندگوی ثانویه و روی فریم پایینی دستگاه هم بلندگوی نخست، پورت USB-C و درگاه سیم‌کارت را شاهد هستیم. میزان بیرون زدگی ماژول از بدنه هم به شکل محسوسی قابل مشاهده است و باعث می‌شود گوشی کاملا روی پنل پشتی روی زمین قرار نگیرد.

روی پنل جلو هم نمایشگری را با حواشی بسیار کم و تقریبا برابر در هر چهار طرف (البته بخش پایینی حاشیه‌ی بیشتری دارد) شاهد هستیم که روی بالاترین بخش مرکزی آن حفره‌ای جهت تعبیه‌ی دوربین سلفی و زیر پایین‌ترین بخش آن هم حسگر اثر انگشت تعبیه شده که البته محل آن بسیار پایین‌تر از چیزی است که باید باشد و همین موضوع هم سبب می‌شود گاهی اوقات دسترسی به آن کمی مشکل‌تر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید.

به صورت کلی این گوشی در بخش طراحی امتیاز بسیار خوبی را دریافت می‌کند اما اگر محل تعبیه‌ی سنسور اثر انگشت کمی بالاتر قرار داشت و سنسور مجاورت هم به خوبی کار می‌کرد، هیچ ایراد خاصی به آن وارد نبود.

کیفیت نمایشگر‌

در بخش نمایشگر، شیائومی ۱۲ هیچ ضعف خاصی در ازای بهایی که برای آن پرداخت می‌کنید ندارد. پنل بکار رفته در این گوشی از نوع OLED و با وضوح ۱۲۰ هرتز است که باعث می‌شود در انجام کارهای گوناگون از جمله گشت و گذار بین منوهای مختلف گوشی سرعت و روانی بالایی را تجربه کنید و لذت ببرید. وضوح تصویر این پنل ۶٫۲۸ اینچی هم +FHD است (۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل) و نرخ الگوبرداری لمس هم در آن به ۴۸۰ هرتز می‌رسد. پشتیبانی از سنسور نور محیط ۳۶۰ درجه‌ای و عمق رنگ ۱۲ بیتی هم از جمله سایر مشخصات این نمایشگر محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط
ارزان ترین پاوربانک (شارژر همراه) موجود در بازار (کیفیت خوب در سال 1401،2022)

شیائومی ۱۲ با این پنل باکیفیت، به نخستین محصول بازار تبدیل می‌شود که اگر محتوای متناسب با قابلیت‌های نمایشگر آن را پخش کنید می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد. پشتیبانی از فناوری +HDR10 و دالبی ویژن هم برای بهبود هرچه بیشتر تجربه‌ی بصری در این محصول وجود دارد. اگرچه بیشینه‌ی روشنایی آن در تست‌های صورت گرفته توسط وب‌سایت GSMArena به ۸۹۶ رسید و نه ۱۱۰۰ نیت تبلیغ شده اما با این حال عدد یادشده هم بسیار خوب و بالاتر از گوشی‌های هم‌رده‌ی دیگر است. عملکرد سنسور نور محیط هم بسیار عالی است به گونه‌ای که اصلا اشتباه نمی‌کند و به محض تغییر شرایط نوری محیط، به سرعت میزان روشنایی صفحه نمایش را برای دید بهتر تغییر می‌دهد. کیفیت و دقت رنگ‌های به نمایش در آمده در این پنل خیلی فوق‌العاده نیست اما اگر حالت نمایش رنگ را روی اوریجینال قرار دهید، دقت نمایش رنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

طول عمر باتری و سرعت شارژر شیائومی ۱۲

طول عمر باتری شیائومی ۱۲ به لطف یک منبع تغذیه‌ی ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خوب ارزیابی می‌شود و نه عالی. البته با این اندازه‌ی کوچک، انتظار نداشتیم شیائومی یک باتری بزرگ‌تر را درون این پرچم‌دار قرار دهد. همین باتری هم می‌تواند عملکرد نسبتا خوبی را از خود به نمایش بگذارد؛ البته بخشی از اینکه گوشی نمی‌تواند در این زمینه خوب عمل کند به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بر می‌گردد که خیلی زود داغ می‌کند و به شدت هم مصرف آن افزایش می‌یابد. به صورت کلی امتیازی که شیائومی ۱۲ در بخش باتری کسب کرد به شرح زیر است؛

  • مکالمه: ۱۹ ساعت و ۱ دقیقه
  • وب‌گردی: ۱۲ ساعت
  • پخش ویدیو: ۱۶ ساعت و ۳ دقیقه

به صورت کلی این گوشی می‌تواند با این وضعیت، یک روز را به سختی دوام بیاورد و کاربران را همراهی کند. سرعت شارژر شیائومی ۱۲ به لطف بهره‌مندی از شارژر سریع ۶۷ واتی بسیار عالی است. این شارژر می‌تواند در مدت زمان تنها ۳۰ دقیقه، ۸۷٪ از ظرفیت از دست رفته‌ی باتری شما را برگرداند. همچنین در مدت زمان تقریبا ۴۶ دقیقه می‌توانید باتری را به صورت کامل از ۰ تا ۱۰۰٪ شارژ کنید. این میزان اگرچه دقیقا مشابه چیزی نیست که خود شیائومی اعلام کرده (۳۹ دقیقه) اما با این حال نزدیک به آن هست.

بهترین بخش در رابطه با شارژر شیائومی ۱۲ این است که اگرچه سرعت بسیار بالایی دارد اما اصلا باعث داغ شدن گوشی نمی‌شود و محصول در تمام مدت طول تست که زیر شارژ قرار داشت، خنک بود. علاوه بر شارژر سیمی ۶۷ واتی، این گوشی از شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی و فناوری شارژ معکوس با سرعت ۱۰ وات هم پشتیبانی می‌کند تا بدین ترتیب بتوانید لوازم جانبی دیجیتال نظیر بادز، ساعت هوشمند و… را از طریق چسباندن آن‌ها به پنل پشتی گوشی شارژ کنید.

مطالب مرتبط
گلکسی A33 در مقابل ردمی نوت ۱۱ پرو؛ بهترین اقتصادی‌های بازار

بلندگو

کیفیت صدای پخش شده از طریق شیائومی ۱۲ به لطف تعبیه‌ی بلندگوهای استریو بسیار بالاست. همچنین شرکت معروف هارمن کاردن هم آن را تنظیم کرده تا دیگر جای هیچ بحثی وجود نداشته باشد. البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که صدای بلندگوی بالا و پایین خیلی با هم هارمونی و هماهنگی ندارند به این صورت که به نظر می‌رسد صدای بلندگوی تعبیه شده در قسمت پایین اندکی بلندتر است. شاید شیائومی در این قسمت از بلندگوی قدرتمندتری استفاده کرده باشد اما از این بابت مطمئن نیستیم.

یک ضعف دیگر در این بخش، محل قرارگیری آن‌هاست که باعث می‌شود وقتی گوشی را روی یک دست نگه می‌دارید، دستتان روی بلندگوی پایینی قرار بگیرد و آن را مسدود کند. البته بعد از مدت زمانی استفاده به این موضوع عادت خواهید کرد. این گوشی از قابلیت دالبی اتموس هم به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند اما وجود آن باعث می‌شود کیفیت صدا در میزان زیاد افت کند، بیس شدت خود را از دست بدهد و صداها در تن بالا بسیار تیز به گوش برسند. غیرفعال کردن این قابلیت باعث شد تا گوشی بسیار عملکرد بهتری در پخش صدا چه از لحاظ بلندی و چه از لحاظ تعادل پیدا کند.

به صورت کلی جز عدم تعبیه‌ی دو بلندگوی کاملا مشابه و محل نامناسب قرارگیری آن‌ها، نمی‌توان ضعف خاصی به شیائومی ۱۲ وارد کرد که در این بخش عملکرد بسیار خوبی در صورت غیرفعال کردن صدای دالبی اتموس داشته باشد. شما می‌توانید صدای ضبط شده توسط این گوشی را در زیر گوش کنید.

نرم‌افزار و سخت‌افزار شیائومی ۱۲

سیستم‌عامل و رابط کاربری پیش‌فرض در شیائومی ۱۲، اندروید ۱۲ و MIUI 13 هستند که این شرکت چینی به مدت سه سال از آن از لحاظ نرم‌افزاری و چهار سال هم از لحاظ امنیتی پشتیبانی خواهد کرد. نکته‌ی مثبت قضیه اینجاست که آپدیت‌های MIUI دیگر به اندروید وابسته نیست و این واقعا خبر خوبی محسوب می‌شود چرا که شیائومی معمولا قابلیت‌های خود را با رابط کاربری جدید به گوشی‌هایش اضافه می‌کند، نه لزوما آپدیت اندروید. شما می‌توانید در زیر تصاویری از رابط کاربری این گوشی را مشاهده کنید.

رابط کاربری MIUI 13 همچنین از امکان افزایش میزان حافظه هم بهره می‌برد که می‌توانید به کمک آن تا ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم مجازی را به میزان رم اصلی گوشی اضافه کنید تا در انجام کارهای مولتی تسکینگ، اندکی سرعت بیشتر را شاهد باشید. تجربه‌ی کار با این رابط کاربری قطعا شما را به وجد خواهد آورد چرا که سریع، روان و پر از قابلیت‌های مختلف و جذاب است.

مطالب مرتبط
راهنمای خرید بهترین لپ تاپ معماری ، طراحی و نقشه کشی

در کنار نرم‌افزار سریع و باکیفیت، شیائومی ۱۲ از پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که وظیفه‌ی ساخت آن بر عهده‌ی TSMC بوده و مبتنی بر لیتوگرافی ۴ نانومتری است. این پردازنده از هشت هسته بهره می‌برد که شامل یک هسته‌ی قدرتمند از نوع Cortex X2 با فرکانس ۳٫۱۹ گیگاهرتز، سه هسته از نوع Cortex A710 با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته از نوع Cortex A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز می‌شود. پردازشگر گرافیکی آن هم آدرنو ۷۳۰ است که توانایی بسیار بالایی در امور گرافیکی دارد

این پردازنده در انجام امور سنگین داغ می‌کند اما شیائومی ۱۲ به لطف پد خنک‌کننده‌ی بزرگی که دارد می‌تواند تا حد زیادی این دمای تولید شده را کنترل کند. هرچند باز هم اسنپدراگون ۸ نسل ۱ آنقدر تراشه‌ی داغی است که در فشار زیاد تست‌ها، بخشی از توان خود را از دست می‌دهد. البته در شرایط واقعی هیچ بازی یا اپلیکیشنی نیست که بتواند تا این اندازه روی گوشی فشار وارد کند و این یعنی شیائومی ۱۲ می‌تواند از تست‌های سنگینی که رویش انجام می‌دهید، سربلند خارج شود.

دوربین

در بخش دوربین، خبری از لنز تله‌فوتو نیست که این موضوع با در نظر گرفتن بهای زیادی که برای شیائومی ۱۱۲ می‌پردازید شاید ناامیدتان کند. اما با این حال دوربین اصلی از سنسور IMX766 سونی بهره می‌برد و در کنار لرزشگیر اپتیکال، عملکرد خوبی هم دارد. در کنار این سنسور، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی تله‌ماکرو هم تعبیه شده که عملکرد بسیار بهتری از یک سنسور ماکروی معمولی دارد. لازم به ذکر است دوربین سلفی هم سنسوری به بزرگی ۳۲ مگاپیکسل دارد. شما می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های این گوشی را در زیر مشاهده کنید:

دوربین اصلی

زوم ۲ برابری

دوربین فوق عریض

پرتره

سلفی و سلفی در حالت پرتره

در نور روز، شیائومی ۱۲ با دوربین اصلی خود تصاویر بسیار زیبایی ثبت می‌کند و همه چیز به پایدارترین شکل ممکن پیش می‌رود. جزئیات عالی، رنگ‌ها طبیعی و زیبا، گستره‌ی دینامیکی عریض، عدم وجود نویز در تصاویر حتی درون خانه و…، از جمله قابلیت‌هایی است که یک تصویر ثبت شده توسط دوربین اصلی در خود دارد. البته اگر خیلی حساس باشیم می‌توانیم به اشباع شدن رنگ‌ها در برخی از موارد اشاره کنیم که اصلا آزاردهنده نیستند. در نور شب هم عملکرد نماینده‌ی شیائومی بسیار خوب است و می‌تواند تصاویری با جزئیات خوب به ثبت برساند.

مطالب مرتبط
۱۲ ماوس با طراحی مینیمال؛ کلیک با حس خاص

تصاویر با زوم ۲ برابری هم خیلی بد به نظر نمی‌رسند و جزئیات خوبی دارند اما با این حال شارپ نیستند. از آن‌جایی که دوربین تله‌فوتوی اختصاصی برای این منظور وجود ندارد، طبیعی هم هست که چنین ضعفی را از شیائومی ۱۲ در عکاسی در میزان زوم ۲ برابری پیدا کنیم.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض هم واقعا خوب هستند. فرق خاصی بین نوع رنگ‌های به نمایش درآمده، کنتراست، میزان نوردهی و… وجود ندارد، در نتیجه باید انتظار داشته باشید رنگ‌ها همچنان اشباع شده اما نمای کلی اندکی تیره‌تر به نمایش در بیاید. گستره‌ی دینامیکی و میزان شارپ بودن تصویر طبیعتا به خوبی دوربین اصلی نیست و گاهی اوقات نیز هم در تصاویر بیرون از خانه مشاهده می‌شود، اما شدید نیستند و می‌شود به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. عملکرد این دوربین هم در نور شب بد نیست و اگرچه گستره‌ی دینامیکی محدودتر است و جزئیات زیادی هم از دست می‌روند اما با این حال کنتراست و میزان نویز در حد خوبی قرار دارند.

تصاویر پرتره هم واقعا خوب هستند. جزئیات به خوبی حفظ می‌شوند و سوژه هم به خوبی از پس‌زمینه تشخیص داده شده و جدا می‌شود. این حرف را راجع به تصاویر پرتره هم می‌توان زد. هرچند می‌شد تصاویر اندکی شارپ‌تر باشند. اما به صورت کلی همه چیز، از جزئیات گرفته تا گستره‌ی دینامیکی، حذف نویز، رنگ‌های طبیعی و… در تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی شیائومی ۱۲ دیده می‌شوند.

نتیجه

شیائومی ۱۲ در محدوده‌ی قیمتی خود یک گوشی کم‌نظیر محسوب می‌شود که سخت است بتوانیم یک رقیب را برای آن پیدا کنیم. این گوشی به لطفه بهره‌مندی از دوربین‌های قدرتمند، پردازنده‌ی بسیار سریع، ظاهر زیبا و جذاب، اندازه‌ی کوچک و جمع و جور و بسیاری موارد خوب دیگر، یکی از بهترین گوشی‌هایی است که می‌توانید همین حالا آن را خریداری کنید.

نقاط قوت شیائومی ۱۲

  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با پنلی از جنس OLED با رنگ‌های ۱۲ بیتی، پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن
  • طراحی و ارگونومی عالی
  • سرعت شارژ بسیار بالا
  • بلندگوهای استریوی بسیار باکیفیت با پشتیبانی از دالبی اتموس، تنظیم شده توسط هارمن کاردن
  • اندروید ۱۲ سوار بر رابط کاربری MIUI 13 با کمترین هنگ و کندی
  • پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۱
  • عملکرد خارق‌العاده‌ی دوربین اصلی در عکاسی و فیلم‌برداری در تمام سناریوها
نقاط ضعف شیائومی ۱۲

  • طول عمر باتری می‌توانست بهتر باشد
  • عدم بهره‌مندی از استاندارد ضد آب
  • عدم بهره‌مندی از دوربین تله‌فوتو
  • عملکرد سخت‌افزاری ناپایدار زیر فشار سنگین
  • بلندگوها تعادل ندارند

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد شیائومی ۱۲ را می‌توان یک گوشی ارزشمند به حساب آورد که در محدوده‌ی قیمتی خود، ارزش خرید بالایی دارد.

خرید شیائومی ۱۲ از دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا