لوازم جانبینرم افزار

چگونه با کمک اپلیکیشن و ساعت هوشمند ۱۰۰ کالری در روز بسوزانیم؟

تمرین کردن کار راحتی نیست؛ مخصوصا اگر مجبور باشید برای این کار به باشگاه‌های ورزشی بروید. شاید باورش سخت باشد اما شما فقط با انجام دادن کارهای روزانه هم می‌توانید مقدار قابل توجهی کالری مصرف کنید؛ فقط به یک اپلیکیشن خوب نیاز دارید که به شما میزان مصرف کالری را هم بگوید. در ادامه ضمن اشاره به بهترین روش‌های سوزاندن کالری، محصولاتی را هم به شما معرفی خواهیم کرد که با در اختیار داشتن اپلیکیشن‌های خوب و حرفه‌ای، در این مسیر کمک زیادی به شما می‌کنند.

کالری چیست؟

کالری در واقع یک واحد انرژی است که میزان وجود انرژی در بدن را مشخص می‌کند. بدن ما در طول روز برای اینکه بتواند سالم بماند و فعالیت کند به یک میزان خاصی از انرژی نیاز دارد که این انرژی هم از طریق مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم به بدن ما وارد می‌شوند. سلول‌های بدن وقتی انرژی مورد نیاز خود را دریافت کردند، به سوخت و ساز خود ادامه می‌دهند و کالری اضافه هم به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. به عبارتی دیگر، می‌توان نتیجه گرفت یکی از اصلی‌ترین عوامل چاقی و انباشته شدن چربی در بدن این است که کالری بیشتر از آن میزانی که باید به بدن وارد می‌شود.

اما راه حل چیست؟ برخی از افراد تصور می‌کنند با غذا نخوردن و گرفتن رژیم‌های سنگین غذایی می‌توانند از چاق شدن جلوگیری کنند که این حرف اگرچه تا حدودی درست است اما یک سری آسیب‌های خاص خود را هم دارد چون غذاها علاوه بر انرژی، یک سری مواد مغذی دیگر را هم که برای بهبود ور شد بدن مهم است وارد آن می‌کنند. به نظر می‌رسد بهترین راه برای سوزاندن انرژی یا همان کالری‌های مازاد بر مصرف این باشد که به صورت مرتب ورزش کنیم. اما ورزش کردن شاید برای خیلی از کاربران مقدور نباشد. مخصوصا اگر قرار باشد آن را در باشگاه‌های ورزشی و به صورت مرتب و خیلی سنگین انجام دهیم.

احتمالا خوشحال خواهید شد اگر بدانید سوزاندن کالری نه نیازی به تمرین سخت و سنگین دارد، نه نیازی به پرداخت هزینه برای رفتن به باشگاه‌های ورزشی. شما بدون اینکه از نفس بیفتید هم می‌توانید در طول روز ۱۰۰ کالری بسوزانید و از این طریق انرژی اضافه را از بدن خود دفع کنید. در ادامه به چند کاری اشاره می‌کنیم که با انجام آن‌ها می‌توانید از تجمع چربی‌ها در بدن خود خلاص شوید.

ساعت هوشمند مدل T500-Smart watch

ساعت هوشمند اپل واچ مدل Ultra 49 mm Alpine Loop

۳۴,۴۹۰,۰۰۰

تومان

۱. قدم زدن در پارک یا محله

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا کالری بسوزانید این است که در پارک یا اگر هم دسترسی به پارک وجود نداشت در محله‌ی خودتان قدم بزنید. قدم زدن یک فعالیت بدنی بسیار سبک و ساده است، باعث عرق ریختن شدید نمی‌شود و هیچ نیازی به رفتن به باشگاه هم ندارد و اتفاقا تأثیر آن روی سلامتی واقعاً چشمگیر است و باعث کالری سوزی هم می‌شود.

مطالب مرتبط
بررسی ساعت میبرو لایت ۲؛ طراحی کاربرپسند با دنیایی از امکانات

برای اینکه بتوانید مسیر قدم زدن خود را هم در نقشه پیدا کنید، اپلیکیشن Footpath Route Planner می‌تواند به شما کمک زیادی کند. این اپلیکیشن می‌تواند مسافت قدم زدن را اندازه‌گیری کند، شکل قدم زدن شما را ترسیم کند و به طور کلی جذابیت زیادی به تمرین ساده‌ی شما بدهد.

این اپلیکیشن از سه حالت قدم زدن، دوچرخه سواری و دویدن پشتیبانی می‌کند و این یعنی حتی می‌توانید با دوچرخه هم تمرین کنید که باز هم یک فعالیت خوب برای کالری سوزی است. جالب اینجاست که شما می‌توانید خودتان مسیر حرکت‌تان را با کشیدن یک شکل روی نقشه مشخص کنید. آنوقت اپلیکیشن به صورت خودکار این حالت را روی نزدیک‌ترین جاده‌های قابل رفت و آمد ترسیم می‌کند. حتی یک دستیار صوتی هم وجود دارد که به شما کمک می‌کند مسیر درست را پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن Footpath Route Planner از بازار

۲. بالا رفتن و پایین آمدن از پله

یکی از بهترین تمرین‌ها برای آن دسته از کسانی که مشکلاتی نظیر زانو درد یا کمر درد ندارند و در عین حال می‌خواهند کالری بسوزانند، بالا رفتن و پایین آمدن از پله است. اگرچه این کار نباید به صورت یک تمرین سنگین و سخت صورت بگیرد ولی معمولا چه در دفتر محل کار حضور داشته باشید چه خانه، باید چند پله در اطراف‌تان وجود داشته باشد. نیازی به دویدن نیست؛ همینکه چند دقیقه به آرامی از پله بالا و پایین بروید، ۱۰۰ کالری می‌سوزانید و به هدف خود می‌رسید.

کافی است اپلیکیشنی مفید و کاربردی نظیر Walk Tracker را دانلود و یک هدف برای خود مشخص کنید. منظور از هدف، تعداد قدم‌هایی است که دوست دارید طی کنید. حالا کافی است قدم بردارید تا این اپلیکیشن به ازای هر قدم برداشته شده، تعدادی را که مشخص کردید کم کند و هم اینکه به شما نشان دهد چقدر باید قدم بردارید تا ۱۰۰ کالری بسوزانید.

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های این برنامه این است که به شما یادآوری می‌کند آب بنوشید. اگر یک بار به باشگاه‌های ورزشی رفته باشید، احتمالا می‌دانید که نوشیدن آب چقدر در سالم ماندن بدن تأثیر دارد. در نتیجه خیلی خوب است که یک اپلیکیشن حتی این موضوع را هم حین تمرین کردن به شما یادآوری می‌کند. علاوه بر این‌ها، اپلیکیشن یادشده گزارشی از عملکرد شما را هم به نمایش خواهد گذاشت تا به صورت کلی متوجه تأثیر تمرینات روی سلامتی خود شوید.

دانلود اپلیکیشن Walk Tracker از بازار

۳. کارهای خانه را انجام دهید

انجام دادن کارهای خانه یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای سوزاندن کالری و همچنین سالم ماندن به حساب می‌آیند. شما بدون اینکه اصلا توجه کنید، در حال انجام کارهای ضروری هستید و در عین حال کالری هم می‌سوزانید. گاهی اوقات انجام این کارها باعث می‌شود شما در هوای آزاد و زیر نور آفتاب قرار بگیرید که به خودی خود برای جذب یک سری از ویتامین‌ها مثل ویتامین D ضروری است.

مطالب مرتبط
سیستم عامل مک بوک چیست ؟ + معرفی ۱۰ ویژگی مخفی سیستم‌عامل مک

بسیاری از افرادی که در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند امکان این را که هر روز برای انجام کارهای مختلف به بیرون از خانه یا به حیات بروند را ندارند. اما در خانه‌های حیات‌دار، معمولا کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان در محیط بیرون انجام داد تا سرگرم بمانیم و همزمان با آن کالری بسوزانیم.

به گل‌ها و گیاهان آب بدهید، اطراف خانه را جارو کنید، خریدهای معمولی را انجام دهید، یا اصلا به داخل خانه بیایید و اتاق خود را مرتب کنید، گرد گیری کنید، لباس‌ها را مرتب کنید و بسیاری از کارهای دیگر که باید درون یک خانه یا خارج از محیط آن صورت بگیرد.

برای این کار، اپلیکیشن Sweepy: Home Cleaning Schedule را به شما معرفی می‌کنیم که یک اپلیکیشن بسیار جذاب و کاربردی است و به شما کمک می‌کند تا محیط داخل و خارج خانه را تمیز نگه دارید. با استفاده از این اپلیکیشن حتی می‌توانید فعالیت خاص خود را هم علاوه بر چیزهایی که خود برنامه به شما معرفی می‌کند تنظیم کرده و انجام دهید.

دانلود اپلیکیشن Sweepy: Home Cleaning Schedule از بازار

برای رسیدگی به کارهای درون خانه هم اپلیکیشن خوبی وجود دارد که می‌تواند شما را در کالری سوزاندن کمک کند. اینطور که به نظر می‌رسد، نتیجه‌ی یک تحقیق پزشکی نشان داده کار ساده‌ای مثل جارو برقی کشیدن هم از لحاظ بدنی واقعاً سنگین محسوب می‌شود و در نتیجه می‌تواند کالری اضافه را بسوزاند. اپلیکیشن S’moresUp دقیقا چیزی است که به آن نیاز دارید تا بتوانید با یک برنامه‌ی مشخص و منظم، به تمیز کردن محیط خانه بپردازید. کافی است کارهای خانه را وارد برنامه کرده و زمان خاصی را به انجام آن اختصاص دهید.

البته برای افرادی که مشغله‌های زیادی در طول روز دارند طبیعتا برنامه‌ریزی منظم کار سختی محسوب می‌شود اما اگر بتوانید تعداد کمی از کارها را هم منظم انجام دهید کافی است. از قابلیت‌های جذاب این اپلیکیشن می‌توان به اهدای پول S’mores اشاره کرد که با انجام هر فعالیت می‌توان آن را دریافت و به پول واقعی تبدیل کرد یا جوایز درون برنامه‌ای دریافت کرد. هرچند به نظر می‌رسد این سرویس در برخی از کشورها در دسترس نباشد.

وب‌سایت رسمی اپلیکیشن S’mores

۴. دوچرخه سواری کنید

یکی از بهترین، جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین کارهایی که می‌توان برای سوزاندن کالری اضافه و همچنین لذت بردن از اوقات فراغت انجام داد این است که دوچرخه سواری کنید. با دوچرخه شما حتی می‌توانید به مدت یک ساعت به یک مسافت نسبتا دور از خانه رفته و برگردید و همینطور که از رکاب زدن و دیدن مناظر مختلف لذت می‌برید، کالری هم بسوزانید و سالم بمانید.

اگر حوصله‌ی قدم زدن ندارید، دوچرخه سواری را به عنوان یک فعالیت جالب و بسیار مفید در برنامه‌ی هفتگی خود قرار دهید. این فعالیت استرس را از شما دور می‌کند و باعث سلامت روان شما هم می‌شود. همچنین با رکاب زدن، پاهای شما هم هر چند وقت یک بار تحرک داشته و دیگر خبری از گرفتگی عضلات و مشکلاتی از این دست نخواهد بود.

مطالب مرتبط
بررسی چراغ مطالعه شیائومی ۱S؛ مینیمال ولی گران‌قیمت

اگر دوچرخه سواری دوست دارید و قصد دارید مرتبا این کار را انجام دهید، Cyclers اپلیکیشنی بسیار ضروری است که باید حتما روی گوشی خود نصب داشته باشید چرا که برنامه‌ریزی برای انجام این فعالیت را به کار بسیار ساده و جذابی تبدیل می‌کند. فرقی نمی‌کند قصد شما طی کردن یک مسیر رفت و برگشتی است یا رفتن از جایی به جای دیگر. این اپلیکیشن به شما میزان ترافیک، مسیرهای مختلف و حتی ناهمواری‌ها و سراشیبی‌ها را هم نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ها، اگر نسخه‌ی پلاس این اپلیکیشن را خریداری کنید می‌توانید دستیار صوتی را هم فعال کنید و در مسیرهای خود از راهنمایی‌های آن لذت ببرید.

دانلود اپلیکیشن Cyclers از بازار

۵. آشپزی کنید

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما پختن غذا هم می‌تواند بخشی از گالری شما را بسوزاند. کافی است یک روز یا بیشتر در هفته را مشخص کرده و در آن شب برای خانه یا برای خودتان غذا درست کنید. پختن غذا شامل رفت و آمدهای فراوان در محیط آشپزخانه، خورد کردن مواد غذایی، چک کردن مدام گاز و… و بعد از آن هم شست و شو و تمیزکاری آشپزخانه هم می‌شود. بدین ترتیب شما بدون اینکه اصلا توجهی کرده باشید، عرق بریزید یا زیاد خسته شوید، هم شام برای خوردن دارید و هم کالری قابل توجهی را سوزانده‌اید.

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند غذاهای سبک و معمولی بپزند که هزینه‌ی زیادی هم نداشته باشد، دانلود کتاب‌های آشپزی رایگان یا خواندن دستورالعمل‌های مختلف در اینترنت می‌تواند کافی باشد. همچنین با دانلود اپلیکیشن خوب Budget Bytes هم می‌توانید به پختن غذا بپردازید و کالری بسوزانید. این اپلیکیشن امکانات بسیار زیادی دارد که از جمله این موارد می‌توان به امکان جست‌و‌جوی غذا، برنامه‌ی غذایی هفتگی، چک لیست مواد غذایی و دستورالعمل قدم به قدم برای پخت غذا اشاره کرد. همچنین امکان اشتراک‌گذاری دستورالعمل‌های غذایی خودتان هم در این برنامه وجود دارد.

وب‌سایت رسمی Budget Bytes

۶. طناب زدن برای چند دقیقه

در بین تمام کارهایی که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، طناب زدن سخت‌ترین کار ممکن است. اگرچه افراد مبتدی می‌توانند ابتدا آرام آرام طناب زدن را امتحان کرده و سپس بعد از کسب تجربه، حرکات آن را سریع‌تر کنند اما با این حال جنب و جوشی که طناب زدن دارد باعث می‌شود شما بعد از همان یکی دو حرکت ابتدایی فشار سنگینی روی خود حس کرده و شروع به عرق زدن کنید.

طناب زدن برای سوزاندن کالری یک تمرین استثنائی محسوب می‌شود. برای مثال اگر یک فرد تقریبا ۹۰ کیلویی باشید، کافی است فقط ۲۰ دقیقه طناب بزنید تا ۳۶۲ کالری در بدن شما سوزانده شود. البته اگر این فرایند را به آرامی انجام دهید، میزان کالری سوزانده شده به ۲۴۱ می‌رسد که باز هم عدد قابل توجهی به حساب می‌آید. این یعنی شما فقط کافی است ۱۰ دقیقه آهسته طناب بزنید تا تقریبا ۱۰۰ کالری بسوزانید.

مطالب مرتبط
شیائومی ۱۳ اولترا با ۱ درصد شارژ تا ۱ ساعت دوام می‌آورد

البته توجه داشته باشید این کار را حتی اگر به صورت منظم انجام دهید باز هم لزوما لاغر نمی‌شوید. طناب زدن باید بخشی از فعالیت‌های مختلف شما باشد. قاعدتا نباید انتظار داشته باشید همچنان که رژیم غذایی پر کالری دارید، به کمک طناب زدن به کاهش وزن خود کمک کنید. طناب زدن فوائد زیادی دارد که از جمله این موارد باید به بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت عضلات، افزایش تراکم استخوان‌ها، بهبود هماهنگی و تعادل بدن، کاهش اضطراب و استرس، بهبود مهارت آگاهی فضایی، درگیری کل بدن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. جالب است بدانید این فعالیت چون به سلامت فکری کمک می‌کند از آن به عنوان یک مدیتیشن فعال یاد می‌شود.

فقط توجه داشته باشید طناب زدن چون ورزش نسبتا سنگینی است، فشار زیادی به بدن وارد می‌کند. در نتیجه وقتی ۲۰ دقیقه طناب می‌زنید لزوما به این معنا نیست که ۲۰ دقیقه هم راه رفته‌اید. در واقع با ۲۰ دقیقه قدم زدن شما گویا ۱ ساعت قدم زده‌اید. سعی کنید حتما در ابتدای دوران فعالیت، به مدت کمتری طناب بزنید. مثلا ۵ الی ۱۰ دقیقه. زمانی که از آمادگی جسمانی بدن خود مطمئن شده‌اید، حالا می‌توانید مدت زمان آن را بیشتر هم بکنید.

دانلود اپلیکیشن Jump Rope Workout از بازار


ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند چگونه به کالری‌سوزی کمک می‌کنند؟

علاوه بر اپلیکیشن‌های یادشده، شما می‌توانید با استفاده از ساعت‌های هوشمند یا مچ‌بند هوشمند هم به سلامت و تناسب اندام خود کمک کنید. ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای خوبی بهره می‌برند که به شما اجازه می‌دهند علاوه بر پایش فعالیت‌های ورزشی، میزان کالری سوزانده شده را هم مشاهده کنید. این محصولات همچنین امکانات فوق‌العاده‌ای دارند که از جمله این موارد می‌توان به پایش ضربان قلب، سنجش اکسیژن خون و… اشاره کرد.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ سری گلکسی واچ ۵

یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار از برند سامسونگ، گلکسی واچ ۵ و ۵ پرو هستند. این ساعت‌ها که جدیدترین محصولات سامسونگ در این دسته به حساب می‌آیند به قابلیت‌های بسیار زیادی مجهز شده‌اند و دقت سنسورهای آن‌ها هم به شکل فوق‌العاده‌ای بالاست. از جمله قابلیت‌های این محصولات می‌توان به امکان کنترل سطح اکسیژن، پایش خواب، بدنه‌ی تیتانیومی، کنترل ترکیب بدنی با استفاده از سنسور BioActive، پشتیبانی از استاندارد IP68، کنترل سطح استرس، سیستم‌عامل WearOS گوگل با نرم‌افزارهای حرفه‌ای و متعدد، باتری با ظرفیت بسیار بالا و… اشاره کرد.

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 Pro
ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 44mm

ساعت هوشمند اپل مدل سری ۸

اواخر سال ۲۰۲۲ بود که اپل واچ سری ۸ راهی بازار شد. این محصول به عنوان پرچم‌دار اپل در این دسته راهی بازار شده و اگر بهترین ساعت هوشمند موجود در بازار نباشد، قطعا یکی از بهترین‌هاست. از جمله امکانات این ساعت جذاب می‌توان به روشنایی خیره‌کننده‌ی نمایشگر باکیفیت آن، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های فوق‌العاده حرفه‌ای، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت، سخت‌افزار قدرتمند، امکان سنجش اکسیژن خون، سنجش دمای بدن، شمارشگر ضربان قلب و… اشاره کرد.

مطالب مرتبط
مشخصات کامل گوشی پوکو F5 پرو لو رفت
ساعت هوشمند اپل مدل Series 8 Aluminum 41mm

سری می بند ۷

می بند ۷ و ۷ پرو هم از جمله بهترین مچ‌بندهای موجود در بازار به حساب می‌آیند که هم طرفداران زیادی دارند و هم امکانات و قابلیت‌های آن‌ها با توجه به قیمت‌شان استثنائی است. هر دوی این مچ‌بندها در سال ۲۰۲۲ راهی بازار شده و جدید هستند. تنها تفاوت هم بین مدل پرو و استاندارد که ارزش خرید آن را بیشتر می‌کند، نمایشگر بزرگ و GPS داخلی و مجزا است که نیاز شما به گوشی را برای مسیریابی از بین می‌برد. این دو محصول از حالت‌های ورزشی متنوعی پشتیبانی می‌کنند و عملکرد سنسورهایشان هم دقیق است.

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 7 Global Version
ساعت هوشمند شیائومی مدل MI BAND 7 PRO

سخن پایانی

گاهی اوقات برای سوزاندن کالری نیازی نیست حتما به باشگاه‌های ورزشی بروید و تمرین‌های سخت، سنگین و منظم انجام دهید. به خاطر مشغله‌ی فراوانی که این روزها تقریبا افراد مختلف از سن نوجوانی گرفته تا کهن‌سالی دارند، منظم بودن کار بسیار سختی است. در نتیجه باید به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن عمل کرد و کالری اضافه‌ای که در طول روز یا هفته وارد بدن می‌شود را به شکل موثرتری سوزاند.

در بین مواردی که در بالا گفته شده، فقط طناب زدن است که به شکل قابل توجهی به نیروی جوانی و نوجوانی نیاز دارد. در غیر این صورت سایر کارها اگر به صورت پیوسته در طول یک هفته صورت بگیرند، بدون اینکه خستگی زیادی سراغ افراد بیاید، بهبود سلامتی خود را حس خواهند کرد. البته افراد مسن هم می‌توانند با انجام همین کارها اما به شکل ساده‌تر، به مرور بدن خود را برای انجام کارهای سنگین‌تر آماده کنند.

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول درباره‌ی کالری سوزی

روزانه به چقدر کالری نیاز داریم؟

به صورت کلی مردان بالغ (۳۱ تا ۵۰ سال) در طول یک روز به ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ و زنان هم به ۲۲۰۰ کالری نیاز دارند. اما طبیعتا هرچه فعالیت بدنی شما بیشتر باشد، به کالری بیشتری هم نیاز خواهید داشت.

اگر بیش از آنچه که کالری مصرف کنیم، کالری بسوزانیم چه می‌شود؟

اگر بدن شما دچار کمبود کالری یا به عبارتی دیگر کمبود انرژی شود، به سراغ سوزاندن پروتئین‌ها می‌رود و در نتیجه می‌تواند آسیب‌زا باشد. این یعنی اگر فعالیت بدنی سخت دارید حتما باید مراقب تغذیه‌ی خود باشید.

اگر بیشتر از کالری که می‌سوزد، کالری مصرف کنیم چه می‌شود؟

کالری‌های اضافه تبدیل به چربی می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین دلایل چاقی محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا